perjantai 13.05.2016 klo 08:24 - AIPWorks

Asiakascase: Omnian suunnitteluassistentit opiskelevat uPrintin ja SOLIDWORKS:n avulla

Espoon ammattiopistolla Omnialla on Leppävaarassa käytössä uPrint SE Plus 3D-tulostin. Heillä on myös paljon kokemusta kuluttajatasoisesta 3D-tulostimesta. 3D-mallinnukseen oppilaitos käyttää SolidWorksiä. Opiskelijat opiskelevat näiden työkalujen avulla suunnitteluassistentin koulutusohjelmassa. Opettaja Jari Lehtonen ja opiskelija vertailevat ammatti- ja harrastuskäyttöön suunnttauja 3D-tulostimia. Omnia-logo

”Helppokäyttöisyys on laitteiden merkittävin erottava tekijä.”

”Helppokäyttöisyys on laitteiden merkittävin erottava tekijä. Voin luottaa siihen, että kun uPrintin jättää yöksi tulostamaan, niin tulostus onnistuu ja osa on aamulla käyttövalmis. Pidemmissä tulostustöissä käytän Auto Powerdown -toimintoa, joka sammuttaa tulostimen virran kun työ on valmis.”, Lehtonen kuvailee käytännön tulostustyötä. Kuluttajatason 3D-tulostin on myös kovalla käytöllä. Onnistuneen tulostuksen jälki on siinäkin hyvä, mutta käyttäjällä menee huomattavasti enemmän aikaa koneen operointiin.

Erityisesti monipuolisempien muotojen tulostamisessa käännytään heti ammattimaisen uPrint 3D-tulostimen puoleen. Tukimateriaalin poistaminen kuluttajatason laitteen tulostuksesta on haastavaa ja aikaa vievää. Opiskelija kertoo omista kokemuksistaan: ”Tulostan kunnollista tukirakennetta vaativat muodot uPrintillä. Sen veteen liukeneva tukimateriaali mahdollistaa minkälaisen geometrian tahansa. Muuten edessä on helposti tuntien urakka veitsien ja viilan kanssa ja silti tukimateriaalista jää jälki tulostettuun osaan.”

”AIPWorksin tukipalvelu toimii erittäin hyvin.”

uPrint hankittiin Omnialle syksyllä 2015 ja takana on joitakin satoja tulostustunteja. Pisin tulostustyö on ollut 50 tuntia ja pienet osat valmistuu muutamassa tunnissa. Tulostimessa on ollut pari pientä ongelmaa, jotka ovat ratkenneet nopeasti AIPWorksin tukipalvelun kautta. Vain yksi tulostustyö on epäonnistunut puolen vuoden aikana. ”AIPWorksin tukipalvelu toimii erittäin hyvin. Ongelma ratkesi puhelimessa ja konetta näkemättä.”, kertoo uPrint SE Plus 3D-tulostimeen sekä AIPWorksin asiakaspalveluun tyytyväinen Lehtonen.

Omnia-asiakastarina