tiistai 19.09.2017 klo 13:07 - Jesse Kontio

Jaguar V12 moottorin 3D-skannaus

Moottorin 3D-skannaus auttaa optimoimaan ruiskutusta

Näin voidaan Suomessa tehdä yhden miehen voimin se, mikä jäi aikanaan unelmaksi Jaguarin tuotekehitysosastolta. Kompromissina moottori varustettiin vuonna 1972 neljällä kaasuttimella. Moottorin 3D-skannaus on tehokas ja nykyaikainen tapa ratkaista suunnitteluongelma.

Autotune Finland Oy tekee ruiskutussysteemien optimointia. Nyt heillä on työn alla Jaguarin V12 moottori vuosimallia 1972. Nykyaikaisten työkalujen, kuten 3D-skannauksen ja virtaussimuloinnin avulla pienikin yritys voi tehdä sen, mistä Jaguarin insinöörit tuohon aikaan unelmoivat. Autotunen tavoitteena on toteuttaa polttoaineen ruiskutuslaitteisto Jaguarin V12 moottoriin.

Moottorin 3D-skannaus

Ensimmäinen vaihe oli 3D-skannaus. Skannaus suoritettiin Artec Space Spider 3D-skannerilla. 3D-skanneri mittaa kappaleesta miljoonia 3D-pisteitä sekunnissa ja skannausohjelma tallentaa mittausdatasta pistepilven. Kohteen 3D-malli muodostetaan pistepilvestä. Tähän työvaiheeseen meni alle 3 tuntia.

Artec, Space Spider, 3D-skanneri, 3D-skannaus, hinta, moottorin 3D-skannaus

Kuva. Moottorin 3D-malli on luotu 3D-skannaamalla.

Artec Eva 3D-skanneri, hinta, 3D-skannaus, moottorin 3D-skannaus

Kuva. Havainnekuva moottorin 3D-skannauksesta.

Imusarjan suunnittelu ja optimointi

Seuraavaksi 3D-geometriasta tehdään SolidWorks-malli, jotta imusarjan kiinnityspinnat saadaan tarkasti kohdilleen. Työaika noin 1 tunti. Tämän jälkeen alkaa imusarjan suunnittelu ja optimointi. Imusarjan muodon optimoinnissa voidaan käyttää hyväksi SolidWorks Flow Simulation ohjelmaa. Aiheeseen on olemassa useita valmiita tutoriaaleja, kuten alla oleva video.

Ensimmäinen prototyyppi testausta varten 3D-tulostetaan muovista. Kun sopivuus on varmistettu, osat laserleikataan ja hitsataan.